Friday, August 21, 2009

.kisah tentang abang no 1.

salam


selamat hari jumaat. hari yang saya paling suka. =) di samping waktu kerja yang sedikit pendek, tapi saya semacam dapat satu semangat untuk bangun pergi kerja. he he.

dalam kereta nak pergi kerja tadi, abang no 1 telefon. tanya bila saya balik kg. bila di office, mak pula call tanya abang no 1 ada call tak. ya. saya akui saya jarang call abang no 1. kalau ada hal penting je baru saya call dia. hmm. jahat tak saya? tapi saya tetap ingat dia dalam setiap doa saya selepas solat. =)

abang no 1 banyak berkorban untuk saya. dulu masa saya kecil, dialah yang selalu beli buku a b c untuk saya. supaya saya rajin belajar. dialah yang hantar pergi sekolah, walapun saya selalu saya kena berdiri luar kelas sebab lambat datang sekolah. setiap kali exam, dia akan tanya saya dapat nombor berapa, berapa a. dia juga yang suruh saya masuk asrama selepas upsr. tapi saya taknak. =(

bila naik sekolah menengah, dia paling kerap pantau pelajaran saya selain dari mak. walaupun masa tu dia duduk jauh. saya tau, mereka semua berharap saya boleh berjaya. masuk u dan kerja bagus. bila tamat spm, masuk kolej, saya dengar dia kata 'adalah yang dapat jadi doktor lepas ni' .hu hu. dia jemput, hantar balik kalau saya balik kg hujung minggu. sedih bila ingat balik. sebab, saya macam dah kecewakan semua orang sebab lepaskan peluang untuk jadi doktor. =(

bila masuk u, saya merungut mula-mula. sebab belajar sangat susah. saya mengadu pada mak. mak bagi tau abang no 1. masa balik kg lepas minggu orientasi tu, sepanjang perjalanan abang no 1 bagi ceramah free kat saya. hu hu. saya hanya kata, ok. ok. sem 1, mesti dia kecewa sebab result biasa je. soalan pertama dia tanya, 'nape tak 3 pointer' hu hu. saya jawab, 'ntah, dah buat betul2, tapi dapat ni je'.

bila dapat result 3 pointer, saya rasa sangat gembira. sebab saya tak sabar nak bagitau abang no1. saya tau dia mesti bangga. ya. dia kata 'dah ok la tu'. dan saya senyum sampai telinga. =)
masa li, balik hujung minggu memang dengan dia. tengok, sampai masa li pun saya asyik susahkan dia. =( sampai pergi interview kerja pun dia yang hantar. saya pernah berazam, habis belajar saya taknak susahkan dia lagi.

kadang-kadang mak utama kan dia. tapi saya tak kisah sebab itu memang keistimewaan abang no 1. dia di hormati oleh ahli keluarga. saya? saya disayangi oleh ahli keluarga. ha ha.

mak kata, abang no 1 dapat result cemerlang masa stpm. tapi tak dapat sambung belajar. sebab masa tu takde duit. sedih saya dengar.

mak kata abang no 1 paling berdikari. cari duit sendiri. kalau lapar, dia makan nasi berlauk kicap. sedih saya dengar.

mak kata abang no 1 paling dengar kata. kalau mak kata putih, putih la abang no 1 akan ikut.

tapi, saya dengan abang no 1, kami memang jarang bercakap bersama. cakap bila perlu. entah, tak tau nape. memang macam tu. hu hu. sejak kerja ni, lagi jarang. mungkin sebab jarak umur kami sangat jauh. lagi pun saya memang susah nak tunjuk perasaan saya. suka saya diam, marah saya diam, sayang saya diam, rindu pun saya diam. sekarang dia ketua keluarga. dan satu hari nanti dia akan jadi wali saya.

saya harap abang no 1 akan terus berjaya, sihat sejahtera, murah rezeki dan bahagia dunia akhirat. InsyaAllah. =) sebab dia ketua keluarga yang perlu menjaga kami semua. saya sayang abang no1. dan saya akan mengagumi dia kerana dia hero saya. =)



8 apa kata anda?:

adik said...

hu hu. nak nangis plak rase.

CoOkiE MoNSter said...

huhuhu...nak meleleh lak air mata bace. Byak pengorbanan ahli keluarga kita yg kita xtau lagi. Kdg2 tu rase cam bersalah sebab xdpat beri yg terbaik buat mereka.

shaz haza said...

hu hu. jgn nangis.
ye. skang, kite plak berkorban tuk mereka. =)

keem said...

pengorbanan itu penting..

p/s - boleh tak kasi ikan makan bulan pose?? ikan pose tak??

miamiemimie said...

sedih la bce kak hajar..
rasa nk nags je..
moga abg akak bertemu teman yg akan mbahagiakn dia dan sentiasa dilindungi allah..

semalt berpose akak

shaz haza said...

hakim

awk bg mase sahur dan buka. he he.

miamiemimie

mimi, abg akak dah kawin la. he he.
anak dah 3! =)

k.e.r.i. said...

selamat hari abang #1.
hahaha.

shaz haza said...

keri
besday die dah lepas. he he.


Blogspot Template by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Home Interiors