Friday, August 7, 2009

.kisah tentang cita.

salam

he he. pagi-pagi dah buka blog. ye. ye. kejap lagi saya mula balik buat kerja yang melimpah ruah tu. entah bila boleh siap. hu hu. ok. semalam, di saat rasa mengantuk seperti tak cukup tidur masa exam dulu, saya suka baca blog orang lain. tak kiralah saya kenal ke tak. janji, boleh segarkan balik mata yang agak-agak cantik ni. heee..

dan. saya terbaca 1 blog. tengok-tengok dia adalah kawan saya masa kat kolej di london dulu. ha ha. selepas habis kolej, langsung kami takde contact. lost macam tu je. sekarang dia ada kat indonesia, ambil perubatan. dulu kita orang pernah sambut besday sama-sama. belanja budak kelas sebab besday kami sama. he he. baguslah, semoga dia dapat jadi doktor yang baik satu hari nanti.

sebenarnya yang saya nak cerita ni, fasal cita-cita saya dulu. semalam duk ingat-ingat balik cita-cita masa kecil. boleh tergelak. ha ha. dulu, masa sekolah remdah, darjah 1, cikgu tanya saya nak jadi apa. he he. cikgu. kenapa? sebab masa tu saya nampak cikgu baik. semua murid sayang cikgu. semua murid dengar cakap cikgu. pagi-pagi murid berebut-rebut datang kat cikgu nak salam. nak bawakan beg cikgu. nak bawakan buku. sesuatu yang best sangat bila cikgu minta kita tolong bawakan buku pergi bilik guru. =) huh.. rindunya saat tu. =( 'bersih' kan kita masa kita kecil. =)

ok. then besar sikit, cita-cita pun berubah. ha ha. haa. yang ni saya segan sikit nak cerita. tak tahu lah macam mana kerjaya ni boleh jadi cita-cita saya. he he. lama gak la saya simpan cita-cita ni. ni semua pengaruh sepupu saya. hu hu. kemudian, masa tu, ada kawan cita-cita dia tu sama dengan saya. saya kata kat dia, saya dah nak jadi tu dulu. ha ha. adeh. 'bergaduh' sikitlah masa tu. ha ha. kelakar. ha ha. sejak tu saya tak mahu lagi pegang cita-cita tu. rasa dah tak best. memanglah tak best bila sama dengan orang lain. ha ha. tahu tak apa cita-cita tu? he he. kawan baik saya pernah tanya. bila dia dengar. dia gelak macam apa. tahan je la kena perli lepas tu. ala. apa salahnya nak jadi tu. dapat pergi naik kapal terbang free apa. ha ha. cuma, uniform dia nak kena tukar lah. tak sesuai saya pakai uniform dia. he he. apa lagi, pramugari lah. ha ha. dulu, masa naik kapal terbang, nampak lemah lembut je mereka semua. macam saya. ha ha ha. ok. perasan saja.

bila naik sekolah menengah, saya dah ada kesedaran sikit. pelajaran tu sangatlah penting. dan masa tu saya suka sangat matematik. dan. cita-cita pun tukar nak jadi akauntan. baru best. ada class. ha ha. memang masa tu tak kira. nak jadi gak akauntan. =)

after pmr, masuk kelas sains. tapi saya tetap ambil prinsip akaun. masa tu. cita-cita nak jadi akauntan dan pudar. ha ha. nak-nak bila, saya semakin minat dengan sains. pening tu nak buat kunci kira-kira. asyik tak balance je. tension tu. aset, invois, diskaun 10% lah, liabiliti lagi. hu hu. pening-pening. dan. masa tu lah, saya nak jadi doktor. =) serius punya serius, ni lah satu-satunya cita-cita yang saya harap sangat saya dapat satu hari nanti. biologi memang subjek kegemaran. tanyalah apa. osmosis, arteri, hemoglobin, fotosintesis. ha ha. kira ok la. he he. so, tekad. doktor. ye. doktor. doktor. kemudian, keluarga pun tak membantah. kira ok lah kan.

tapi pada sama, saya suka sejarah. saya suka puisi. saya suka menulis. bercampur-campur dah ni. ha ha. saya suka melakar. saya lukis rumah. rumah. dan rumah. ye. ingin jadi arkitek pula. ha ha. ok. masa kat kolej, khusus sains hayat. tapi masa tu, saya tak cukup bagus nak masuk bidang tu. frust. ye. agak frust. sedih masa tu.

sekarang tak lagi. he he. saya memang tak sesuai jadi doktor. ha ha. tengok luka sikit pun saya tak sampai hati. ni pula nak bedah orang. huh. tidak! kerja sekarang? ha ha. takde pun terlintas nak jadi macam ni masa sekolah dulu. sikitlah rasa masa belajar kat u dulu. he he. selalu kita rasa kita sesuai terhadap sesuatu. tapi tanpa kita sedari, itulah terbaik untuk kita. =) jadi, teruskan la usaha walaupun kita rasa susah sangat. lama-lama nanti kita akan terbiasa.

kata mak saya - dah ramai jadi cikgu. [dalam family sayalah] ingat senang nak jadi doktor. jumpa orang sakit tiap-tiap hari. sanggup tak? teruslah belajar. it tu penting untuk semua. [kata-kata mak untuk kuatkan semangat saya supaya terus belajar]

kata cikgu istiwat - saya tak pernah ada cita-cita. saya tak pernah bercita-cita nak jadi cikgu. [cikgu istiwat cikgu kelas masa saya darjah 1. dia ajar matematik. tapi, dia memang cikgu yang hebat]

kata pensyarah saya - nak jadi doktor tak semestinya kena ambil perubatan. biar mereka bedah orang. kita jadi doktor juga satu hari nanti. kita bedah komputer. [memang membakar semangat nak belajar bersungguh-sungguh]

moralnya, tak kira kita buat apa. tapi kena ikhlas. usaha itu penting. dan bersyukur dengan apa yang kita ada. setiap yang kita dapat itulah adalah yang terbaik untuk kita. DIA lebih mengetahui. =) ye. Alhamdulillah. terus berusaha ya semua!

* hah. baru perasan. panjang sungguh entry kali ini. ha ha.

4 apa kata anda?:

eeka said...

assalamualaikum
macam kenal jerk ikan yang kau bela nih.. ko curi ikan dari akuarium aku ek... wah unik giler limau kat page kau nih... hehhee

shaz haza said...

waalaikumussalam.

he he. mana ade. aku pancing ikan ni kat selat melaka. haha

comel kan. org tu buat semua bentuk dari buahan. unik. =)

CoOkiE MoNSter said...

ermm...same la kite hajar. Mase kecik2 mmg mcm2 nak jadik. Yg xlogik pon ada.

Tapi skang, tedha je ngn ape yg kita jadik. As long as perkara tu baik. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

Skang kita dah jadik pakar bedah komputer! Wahahaa...

shaz haza said...

kan aisyah. kecik2 siap berebut dgn kwn jgn tiru cita2. ha ha.

ye. mari kire operate komputer.


Blogspot Template by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Home Interiors