Thursday, September 24, 2009

.kisah tentang kesihatan.

salam


sebagai pembangun sistem yang berjaya kita kena peka dengan sistem-sistem yang telah ada. he he. ada pepatah yang dikeluarkan oleh sahabat saya mengatakan, meniru untuk jadi yang terbaik. ha ha. kejam kan pepatah dia. dulu, masa kat sekolah mak kata jangan bagi kawan tiru kita punya jawapan atau kerja. nanti kawan jadi lebih pandai dari kita. tak pun kawan dapat markah lagi tinggi dari kita. ha ha. yang ni selalu terjadi. mesti bengangkan. ha ha. rezeki masing-masing. he he.

selalu masa exam, biasalah tanya-tanya macam exam. semakin saya meningkat dewasa saya semakin takut nak meniru. ha ha. kenapa? rasa bersalah pada diri sendiri. ha ha. baik punya. =p

ok. oleh sebab hari ni mood masih mood raya, saya sajalah menjelajah kat internet ni dengan pakcik google. cari mana-mana sistem atau website yang berfaedah untuk dilawati. ha ha. dan saya terjumpa ni. MyHEALTH. walaupun website ni biasa je. tapi ianya bagus. sangat bagus. banyak maklumat kita boleh dapat fasal kesihatan. lengkap semua info. lama gaklah saya baca website ni. rasa berilmu sikit hari ni. he he.

then, saya klik sana klik sini. jumpa ni plak. Penilaian Risiko. yang ni lebih kepada pengiraan risiko. bagus-bagus. saya suka. kita boleh kira macam-macam. dari bmi kita, kebarangkalian untuk dapat penyakit, peratus kesihatan mental, peratus tenaga yang kita perlukan dan macam-macam lagi. dan sistem ni agak 'cerdik', mesra pengguna dan kemas. saya dah cuba. sekarang kamu pula cuba. tak rugi. sekadar tambah sikit maklumat tentang diri kita sendiri. =)

* dah kena pergi exercise. kena mula balik cara hidup sihat. haih. sejak kerja ni jarang dah pergi senam. hu hu.

0 apa kata anda?:


Blogspot Template by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Home Interiors